Fiesta y siësta! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Laura Nientker - WaarBenJij.nu Fiesta y siësta! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Laura Nientker - WaarBenJij.nu

Fiesta y siësta!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Januari 2013 | Chili, Santiago de Chile

Lieve vriendjes, vriendinnetjes en familie,

Heel erg bedankt voor alle berichtjes, het doet me echt goed! Blijf vooral schrijven. Oma, maak je niet druk; ik heb al je lieve berichtjes ontvangen!

Even een overzichtje van de afgelopen twee dagen:
Woensdag was de langste en drukste dag tot nu toe. In plaats van de normale lessen, zijn we met alle nieuwe mensen van de taalschool naar een museum gegaan in het centrum van Santiago. Het was een heel klein en suf museum waar weinig interessants aan was, maar goed je kan niet altijd 6 gooien hè! Ik had in elk geval liever les gehad (wow nooit gedacht dat ik dat nog is zou zeggen)! Na ons bezoekje aan het museum mochten we op eigen gelegenheid rondlopen in het centrum. We zijn toen met de hele groep gaan lunchen in el mercado centro, een grote vismarkt. Het gezelschap bestond natuurlijk weer voornamelijk uit Brazilianen en Yousra en ik hebben ondertussen al de bijnaam 'Europa' gekregen! Het zijn echt hele lieve mensen hoor die Latino's. Na onze heerlijke lunch van gebakken zalm en patatjes, zijn Yousra en ik een ritje gaan maken met de metro richting een groot winkelcentrum waar we heerlijk hebben rondgehangen. Sommige Brazilianen hadden 's middags nog les (voor de fanatiekelingen onder ons) omdat zij de intensive cursus Spaans volgen. Nou ik vind 4 uur al pittig genoeg. En zo heb ik 's avond in ieder geval nog de kracht om te studeren.
In het winkelcentrum hebben Yousra en ik vooral veel gekletst over van alles en nog wat en dan vooral het thuisfront. Ook heb ik m'n eerste ijsje gegeten die werkelijk verrukkelijk was! Rond een uur of 19.00 was ik weer thuis en heb ik gauw wat gegeten, waarna ik om 21.00 samen met Yousra had afgesproken bij Patio Bellavista. Dit is een heel mooi binnenplaatsje op 10 minuten loopafstand van mijn huis. Elke woensdagavond is hier een speciaal evenementje wat georganiseer wordt door Marlon, de oudste broer van mijn gastvrouw (Diana). Op dit evenement wordt een nieuw drankje gepromoot wat bestaat uit champagne, Spa rood en sinaasappel likeur. Erg lekker! Mijn hele gastgezin was ook aanwezig, dus ik heb Yousra ook gelijk voor kunnen stellen. Yousra kreeg gelijk de vraag waarom zij al beter Spaans sprak dan ik, dus daar was ik mooi klaar mee. Haha! Maar ze bedoelde het goed hoor. Overigens krijg ik ook al wat complimentjes van m'n gastgezin en de nanny dat ik vocaal goed vooruit ga, dat is natuurlijk altijd fijn om te horen!
Iets heel opvallends aam Chili is dat mensen nogal verzot zijn op alcohol. Bebir el vino y las cervesas zijn een absolute must. Mijn leraar praat ook elke les ongeveer over eten en natuurlijk hoort daar ook een borreltje bij! Ook vertelde hij dat ontzettend veel mensen depressief zijn in in Chili, vandaar dat op elke hoek van de straat een apotheek zit waar je je medicijnen kunt halen. Maar de simpele oplossing is natuurlijk alcohol.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee om af een toe een vino'tje of cervesa'tje te nuttigen, maar Yousra is van islamitische afkomst, dus zij probeert het nog degelijk te houden. Maar ze heeft toch al een paar keer gezondigd in mijn bijzijn. Ze beschreef de regels van het geloof net als diëten: je houdt je er zo goed mogelijk aan, maar als je dan toch een keer een chocolaatje eet, kan die hele taart er ook wel bij! Oftewel na een drankje volgen er al gauw meer. Los gezellegitos! Na twee sinaasappel drankjes moesten we gauw naar de talenschool, want we zouden met z'n allen uitgaan die avond. Na een lange wandeling vol lachbuien van mij en Yousra, kwamen we uiteindelijk aan in een of andere karaoke bar. Gelukkig veranderde de muziek al snel en konden de voetjes van de vloer! Bij Yousra ging er ook nog wel een cola con whisky in en toen was t feest compleet. Alsof ik met een veertienjarig meisje op stap was die voor t eerst een breezer op had! Haha wat hebben wij gelachen! T is ook behoorlijk laat geworden voor een doordeweekse avond. Rond 4 uur werd ik netjes door een taxi voor mi casa afgezet en om 7 uur ging t wekkertje weer af. Zoals elke ochtend werd ik misselijk wakker, maar vandaag was toch wel het vervelendst. En dat terwijl ik niet zo veel gedronken had. Rustig aan ben ik weer aan de dagelijkse routine begonnen en heb m'n weg naar school in een rustig tempo ingezet. Zoals altijd kwamen de 2 Braziliaanse jongens uit mijn klasje ruim te laat. Zij komen dan ook binnen zetten met de groet: Beunas tardes! Oftewel goede middag. We hebben er allemaal om kunnen lachen, maar op een nacht van 3 uur kan ik niet leven, dus ik ben na een intensieve lesdag direct naar huis gegaan om even siësta te houden. Daarna heb ik nog gestudeerd en gegeten. Het is nu 23.00 dus ik ga mijn bedje weer opzoeken!

Beunas noches en een dikke kus!

  • 18 Januari 2013 - 07:25

    Marise:

    Klinkt goed Laupie! Hoe zit het eigenlijk met het tijdsverschil (even inspringend op jouw berichtje naar Anouk haha)? En af en toe het feestleven verkennen is ook niet slecht. Welke dag het dan ook is. Ik kan je vertellen dat dat ook gewoon komt doordat je in d2 zit hoor! Die huden daar wel van ;)

    Slaap lekker!

    Xxxx

  • 18 Januari 2013 - 09:27

    Frans En Marianne:

    Lieve Laura, Lieve 'Europa'.

    Je schrijft op een geweldige manier je reisverslag. Als je weer thuis bent in boekvorm uitgeven Laura!! Erg leuk om weer te lezen. Dikke kus Frans en Marianne


  • 18 Januari 2013 - 09:28

    Frans En Marianne:

    Lieve Laura, Lieve 'Europa'.

    Je schrijft op een geweldige manier je reisverslag. Als je weer thuis bent in boekvorm uitgeven Laura!! Erg leuk om weer te lezen. Dikke kus Frans en Marianne


  • 18 Januari 2013 - 13:17

    Carla:

    Hoi Laura, wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Ik vind het erg stoer van je dat je dit doet en zo te zien gaat het je goed af. Ik blijf je volgen hoor en geniet lekker van het mooie weer. Mijn tenen zijn er hier al bijna vanaf gevroren. Groetjes Carla

  • 18 Januari 2013 - 14:13

    Peter Bal:

    je gaat al lekker los daar, veel succes.
    ik blijf je berichtjes lezen.
    groetjes

  • 18 Januari 2013 - 15:53

    Ellen Reinarz:

    l
    Lieve Laura,
    Ik geniet van je reisverslag, je schrijft het zo leuk. Heel leuk om te lezen!
    Zo te lezen gaat het je goed af en heb je een leuke hollandse vriendin.
    Lijkt me ook heel fijn om een maatje te hebben.
    Hier is het winter en een witte wereld.
    Gisteren ben ik met de trein naar Maastricht geweest, door de stad gewandeld en wat winkeltjes aangedaan om weer wat op temperatuur te komen.
    veel succes met je spaans en geniet van de leuke dingen daar.
    xx tante


  • 18 Januari 2013 - 17:53

    Sassie:

    Leuk om te lezen dat t goed met je gaat Laupi, geniet ervan en ik moest weer lachen om je uitspraken :p je kan niet altijd 6 gooien he hahahaha heldin

  • 19 Januari 2013 - 09:26

    Noortje:

    Lau! wat een gave verhalen! klinkt alsof je het HELEMAAL naar je zin hebt. Super gaaf!!
    Nog veeel plezier

  • 19 Januari 2013 - 15:06

    Yvonne:

    Ha lieve Laura,

    enig om je verslagen te volgen.... klinkt wel heerlijk daar met die temperatuur en terrasjes...
    Haha, bij mij is het spannends wat ik vandaag gedaan heb is de Nationale tuinvogel telling waar ik aan meegedaan heb hahahhaha. Nou, dan weet je het wel he..
    geniet lekker daar, kus Yvonne

  • 19 Januari 2013 - 15:50

    Door Ria REinarz 19 Jan.2012:

    Lieve Laura, Al weer een gezellig verslag, schrijven kost veeltijd, we blijven goed op de hoogte.
    Ik ga nog even een Spaans woordenboekje kopen, er komt de tijd dat ik dat hard nodig heb
    Fiësta y siësta, leve de lol! Het wordt tijd dat ik Mama nog eens bel, het laatste bericht is een week geleden. Geschaatst op de Ankeveense Plassen zal ze dit jaar nog niet gedaan hebben. GIstern is de ijsmeter aldaar door het ijs gezakt, conclusie, ijs nog niet dik genoeg. Heb je ook al skype verbinding gehad, dat is wel leuk maar minder gemakkelijk dan deze communiecasie. IK stop, wil al je briefjes opslaan kijken of dat lukt. Tot de volende keer kus Oma

  • 20 Januari 2013 - 00:00

    Monique:

    Lieverd, ik wist dat het ging gebeuren; jij wil daar straks niet meer weg! Ik volg je natuurlijk vanaf je begin verhaal maar vond helaas niet eerder tijd om je te schrijven. Het is hier nu ook al weer bijna 12 uur maar dat zegt nieks want in jouw wereld is dat een prima tijd om ff te lezen. Begrijp nu dat het begin even wennen en ook wel onzeker was en dat je langzaam aan het Latijnse leven leert kennen met alle booze, dance en vooral veel warmte. HEERLIJK! Ben zo jaloers.....Ik heb trouwens nog nooit zo veel reisverslagen en foto's in zo'n korte tijd gezien; je legt de lat wel hoog. Voel je vooral niet verplicht want daar zit je daar niet voor maar als je dan weer eens tijd hebt, houd ik me aanbevolen...Goed om te weten; je mist niks hier: het ijs s (nog) te zwak (gister zelfs een ijsmeester er door heen gezakt!) en een ijzige kou door wind. GENIET van alles wat anders, mooi en kleurrijk is. Ondanks jaloezie: ik gun het je zo...Hasta luego! Dikke, dikke hug. P.S. Je neemt dat spaans wel ongelooflijk serieus zeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 14063

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 30 Mei 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: