Het succes van een woordje Spaans! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Laura Nientker - WaarBenJij.nu Het succes van een woordje Spaans! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Laura Nientker - WaarBenJij.nu

Het succes van een woordje Spaans!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Februari 2013 | Chili, Santiago de Chile

Hola chicos!

Het leek mij handiger om nu alvast een nieuw verslagje te schrijven aangezien ik anders mijn hersens zo moet pijnigen om me alle gebeurtenissen weer voor de geest ge halen. Bedankt voor de lieve reacties op mijn vorige verslagen en blijft altijd leuk om nog is wat van het thuisfront te horen!

Afgelopen woensdag ben ik direct na school samen met een Braziliaans klasgenootje, Maria, gaan informeren naar een Chileense sim-kaart. Gerard heeft mij die tip gegeven, omdat het een stuk veiligheid bied tijdens mijn reis door Chili. Aangezien ik natuurlijk alleen reis. Nu zijn er in Chili natuurlijk verschillende aanbieders en had ik al wat rondgevraagd over goede opties. Allereerst ben ik met Maria, die zo lief was om mij een beetje te helpen, een Claro winkeltje in gelopen. Dit is een van de grote providers in Chili. Hier hebben we het een en ander geïnformeerd over de verschillende mogelijkheden. Vervolgens ben ik in m'n eentje nog even langs een andere winkel gegaan van Entel, dit is de provider die mij door iedereen werd aangeraden. Maria moest namelijk zelf nog wat zaken regelen in het centrum. Hier heb ik dus in mijn beste Spaans alles gevraagd over de mogelijkheden en werd ook heel vriendelijk geholpen. Uiteindelijk was het voor mij het voordeligst om van deze provider een sim-kaart te kopen. Dus dat heb ik maar direct gedaan. Vervolgens werd mij alles uitgelegd en hebben ze de sim-kaart ook geactiveerd. Ik zal vanaf volgende week ook alvast gebruik gaan maken van mijn nieuwe Chileense nummer om te kijken of alles goed werkt. +569-81913434 is mijn nummer, dus daar zal ook mijn whatsapp op overschakelen. Maar dat merken jullie vanzelf. Ik ga ook nog even terug naar die winkel om een paar laatste vragen te stellen. Ik vraag me namelijk af of ik nu ook voordeliger naar Nederland zou kunnen bellen en sms'en. Ik moet zeggen; ik voelde me echt een baas toen ik die winkel uitstapte met sim-kaart en al! Dat had ik toch mooi even geregeld met mijn beste Spaans! Toch had ik die avond wel even een dipje, waarin in het thuisfront erg miste. Maar het hoort erbij hè. Om mijn zinnen even te verzetten, zijn we die avond weer uit gegaan, zoals elke woensdag. Dit keer naar een bar waar veel buitenlanders komen. Ik heb hier heel veel Chilenen ontmoet en veel Spaans gesproken. Sommige mensen gaven me gelijk hun nummer en andere gegevens, zodat ze mij kunnen helpen op mijn reis. Ik heb namelijk 2 Chilenen ontmoet die in het noorden van Chili, in de Atacama woestijn wonen. Altijd handig om contacten te hebben! Ik merk dat andere mensen van school erg bij elkaar blijven plakken, maar ik probeer juist wat meer met de locals in contact te komen. Zo spreek ik ook veel Spaans en kreeg al redelijk wat complimentjes over mijn Spaans. Ze keken me ook erg verbaasd aan toen ik vertelde dat ik pas 3 weken les had. Dus ik ga vooral zo door!

Donderdag was een hele leuke en effectieve dag op school, ondanks de vermoeidheid, want het was wederom een beetje laat geworden. De Brazilianen uit mijn klasje hebben een test gemaakt om te kijken of ze al een niveau omhoog mogen. Anna en ik blijven nog een week op dit niveau om onze spreekvaardigheid te verbeteren. Want grammaticaal gezien zijn we al ver genoeg, maar het zit hem nu nog in het spreken. Het werd mij in de eerste week al uitgelegd, dat Brazilianen een groot voordeel hebben op Europeanen. Aangezien het Portugees veel weg heeft van het Spaans is het voor hen makkelijker om te praten. Het vervelende is wel dat zij geen zuiver Spaans spreken, maar gewoon Portugese woorden door het Spaans heen gebruiken. Dat noemen we dan ook Porteñol! Ik moet dus oppassen dat ik niet te veel van de Brazilianen overneem.

Vrijdag hebben hoop mensen hun diploma in ontvangst genomen. Dus het zal een heel stuk rustiger worden op school denk ik... 'S avonds zijn we uit eten gegaan met een grote groep bij het hard rock cafe waar ik een heerlijke hamburger gegeten heb! Die ging er ook goed in, want ik had die middag helaas erg vies geluncht thuis. Koude rijst met tonijn en tomaat. Normaal gesproken krijg ik gewoon prima te eten, t zijn vaak typisch Chileense gerechten (waar je me overigens ook niet voor wakker hoeft te maken hoor). Maar dit was echt verre van lekker. Ook heb ik nog met mama gebeld en in alle reisgidsen gesnuffeld om mijn reis stap voor stap te gaan plannen... spannend! Na ons diner in het hardrock café zijn we weer terug gegaan richting Bellavista (mijn wijk) waar we nog in een leuk cafeetje een drankje na hebben gedaan. Want gek genoeg mocht er in het hardrock café nog geen alcohol geschonken worden, omdat ze nog op hun toestemming wachtten. Dus wij hebben nog een terremoto (aardbeving) gedronken onder het genot van een amuserende groep zangers. Op straat was het zoals altijd erg druk en werd veel muziek gemaakt. Ik vind het erg leuk om in deze wijk te wonen, want hier proef je wel de echte Latijns Amerikaanse sfeer! Helaas ben ik door het feesten wel een beetje ziek geworden. Heb erg last van m'n longen en hoest heel veel. Ik heb dus ook rustiger aan gedaan gisteravond en ben na 1 drankje lekker naar huis gegaan. Vanochtend werd ik badend in het zweet wakker, en denk niet dat dat alleen door de hitte komt... Dus ik hou het in de gaten en ga denk ik even langs de apotheek.

Ik zou dit weekend samen met de Duitsers naar Viña del mar gaan, een mooie kustplaats. Maar helaas hebben zij het af laten weten, dus ik blijf dit weekend in Santiago. Gelukkig zag ik het al een beetje aankomen en had ik al een back-up plan gemaakt. Want zoals Gerard zei: 'Je weet het nooit zeker in Chili, t kan vriezen en t kan dooien!'. Nou het blijkt dus dat de Duitsers de Chileense cultuur al aardig over beginnen te nemen. Vandaag ga ik weer even in de reisgidsen neuzen en mijn voorlopige reisplan naar Gerard mailen. Vanmiddag ga ik samen met Saskia, een Nederlandse van school een uitstapje maken bij mij in de buurt. Dit staat overigens ook aangeschreven in de lonely planet als een van de highlights van Santiago. Het betreft een heel mooi uitzichtpunt over Santiago vanaf een bergtop. Bovenop deze berg staat een groot Mariabeeld die je vanaf mijn straat duidelijk ziet staan. Ik ben benieuwd!

Dat was m weer voor nu! Tot snel, en ik hoop van jullie te horen!

Dikke kus!

  • 02 Februari 2013 - 19:48

    Frans En Marianne:

    Buenas noches,

    ¿Cómo está?

    Met veel plezier weer je verhaal gelezen! We gaan ook maar een beetje Spaans leren ( hahaha) ! Het gaat goed hé met 'het onder de knie krijgen' van de taal? Knap van je dat het na 3 weken les al zo goed gaat.
    Pas goed op je zelf en geniet.
    dikke knuffel
    Frans en Marianne


  • 02 Februari 2013 - 22:31

    Marise:

    Hee Laupie,

    Wat knap dat je jezelf al zo kan redden! Lekker bezig hoor. Ben trots op je ;) Waarschijnlijk kan jij beter in het Spaans uitleggen dat je een SIM kaart wil dan ik in het Engels haha! en dat in 3 weken. Gaat helemaal goed komen met jou in Chili en omstreken. Heel goed dat je al lekker contacten op doet met verschillende mensen. Kan je zo heel veel tijd/geld/moeite besparen tijdens het reizen. Nou had ik ook niet anders verwacht dan dat jij heel snel heel veel contacten aan zou leggen ;)

    Hier gaat alles z'n gangetje. Sneeuw weg (jeee, hoerahoerahoera) en wordt mijn verjaardag voortaan Koningsdag. Onze verjaardag was altijd al een groot feest, maar nu.. Oh oh oh haha! Verder nu weer wat nieuwe vakken op school, dus zal ook weer wat meer naar Amsterdam moeten.. (balen ;)) Maaarrr eerst morgen nog even lekker hockeyen (zie: bankzitten bij dames 1, zaalhockey met dames 2 en zaalhockey met dames 3. Ben benieuwd of ik daarna nog leef.

    Nu ga ik lekker slapen, want was vanochtend vroeg op om Lau uit te zwaaien.

    Slaap lekker en hoop je snel weer eens te spreken!

    Xxx

  • 03 Februari 2013 - 00:32

    Anne-Roos:

    Hee Lau!

    Super leuk al je verhalen!! Ik blijf je lekker volgen!
    Have fun!

    xxx

  • 03 Februari 2013 - 10:38

    Monique:

    Hé lieverd, fijn om weer wat van je belevenissen mee te krijgen. Ik ken je toch niet goed genoeg, geloof ik, want ik had na 3 weken toch wel verwacht dat de informatiestroom af zou nemen.....Wat goed dat je zo serieus met die taal leren blijft en ondertussen toch ook veel van de cultuur opsnuift, zelfs van de Duitse cultuur. Waarom ben je niet lekker alleen je ding gaan doen toen zij niet gingen? Ook een optie toch? Straks (wanneer is dat eigenlijk?) doe je niet anders.
    Ja, dat eten......zat er in dat je, zo gewend aan moeders d'r heerlijke kunsten, het niet helemaal lekker zou vinden....Het is ook allemaal wat eenzijdig niet? En zo'n gastgezin neemt jou niet alleen op voor de gezelligheid natuurlijk.
    Ik hoop dat je snel van de last van je longen af bent; heel vervelend! En dat je niet veel van die dipmomentjes meer krijgt. Wel logisch hoor: het is niet niks, zo helemaal aan het andere eind van de wereld. Eerst is alles zó nieuw en na verloop van tijd begint het dan pas door te dringen dat je niet éventjes je geliefden kunt zien of ruiken. Gelukkig is er veel ter compensatie, helemaal als je staks echt gaat reizen en daar doe je het toch voor.
    Ik begin aan een doodnormale zondag: high tea (wat is dat in het spaans, haha) bij een vriendin en ongetwijfeld nog een high wine erna. Het is hier stormachtig maar gelukkig geldt dat alleen voor het weer.
    Dikke hug,


  • 03 Februari 2013 - 14:18

    Ellen Reinarz:

    Hoi Lieve Laura,
    Wat een leuk verhaal weer, met zoveel leuke uitjes en uitgaan.
    Het is echt leuk om het weer te lezen, zo beleven we het ook een klein beetje.
    Je geniet er goed van! En niet bang om iets te ondernemen heel stoer!
    Wat heerlijk dat het Spaans je al zo goed af gaat, ik doe het je niet na.
    Vorige week bij Oma geweest, was gezellig. Zijn samen even in de stad geweest.
    Vanmorgen een hartige taart gebakken voor straks, komen vrienden even borrelen.
    Het weekeinde is het Carnaval, en gaan we naar Oeteldonk..... Alaaf
    Dus ..... dan weet je het wel, een groot feest!! haha
    Geniet van je gezellige Chileense leven tot het volgende verslag.
    dikke kus Hans en Ellen

  • 03 Februari 2013 - 14:32

    Ria Reinarz:

    Hallo Laura, ik lees altijd alles een dag later, maar even goed. Deze keer schrijf ik wat minder, ik had je ook via dit bericht kunnen mededelen dat ik Maandag as. om 21.00 uur zal kijken jou op
    skype te zien en te spreken. Hoe gaat dat als er meerderen zijn? we zien wel.
    Heerlijk om zo er weer een taal bij te leren. Spreek je Spaans , spreek je ook zo weer wat Italiaans.
    Goed gekozen naar Chili te gaan met Gerard at the back. Zojuist maar eens je moeder gebeld, Zij kwam Juist thuis van een fietstocht op racefiets naar Amsterdam en retour!! Lieve groet oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 14058

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 30 Mei 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: